Śniadanie i nowa piramida żywienia Dodano 07.02.2019r.

Po nocnym, kilkugodzinnym odpoczynku ważne jest aby właściwie rozpocząć nowy dzień. Zobaczcie co należy uwzględnić w menu śniadania…

Zaraz po przebudzeniu warto wypić szklankę ciepłej wody ze świeżo wyciśniętym sokiem z połówki cytryny (2 łyżeczki), co oczyszcza organizm z toksyn oraz wspomaga metabolizm. Teraz możecie pomyśleć o śniadaniu, które uzupełnia rezerwy oraz zapewnia energię na pierwszą połowę dnia.
Kaloryczność śniadania zależy od ilości posiłków spożywanych w ciągu dnia. Przy właściwej diecie i spożywaniu czterech – pięciu posiłków, kaloryczność śniadania może wynosić nawet 25% ogólnego zapotrzebowania. Ważne jest aby dostarczyć organizmowi węglowodany, produkty białkowe i tłuszczowe oraz oczywiście warzywa i owoce, które według nowej piramidy żywienia powinny stanowić blisko 50% spożywanych produktów w ciągu dnia.

 

Warzywa i owoce: tak jak zostało wspomniane, do śniadania,  podobnie jak do każdego innego posiłku należy je włączyć – świeże sezonowe lub mrożone. Warzywa powinny stanowić ok 3/4 spożywanych produktów tej grupy.
Produkty zbożowe: pieczywo pełnoziarniste lub graham, płatki zbożowe: jęczmienne i owsiane lub musli złożone z płatków owsianych, suszonych owoców i orzechów. Produkty zbożowe to źródło węglowodanów złożonych, błonnika oraz witamin głównie z grupy B i składników mineralnych.
Mleko i nabiał: najlepiej wybierać produkty o zawartości tłuszczu do 2%: jogurty (naturalne bez dodatku cukru, na których bazie możesz przygotować domowe jogurty owocowe dodając do nich ulubione owoce), kefiry, maślanki, twarogi, sery żółte dobrej jakości. W sklepach poszerza się oferta produktów które nie zawierają laktozy.
Wędliny, jaja, ryby: chude wędliny, np. polędwice, szynki drobiowe oraz ryby jak tuńczyk czy łosoś oraz jaja jako źródło białka. Przepis na pastę z pieczonego Łososia Jurajskiego – odnajdziesz tutaj.

Więcej przepisów na dania z Łososiem Jurajskim odnajdziecie w dziale Kulinarne inspiracje.

 

Źródło: poradnikzdrowie.pl , dietetycy.org.pl