Selen i magnez w łososiu – ich znaczenie dla zdrowia… Dodano 08.09.2018r.

Dziś o kolejnych pierwiastkach, w które bogaty jest Łosoś Jurajski… Tym razem selen i magnez…

 

Selen to kolejny pierwiastek, w który bogate są ryby. Jego biodostępność jest wysoka (50-80%), a jego zawartość w produktach spożywczych jest zaś zależna od gatunku, zawartości selenu w środowisku ale również od obróbki produktu. Selen jest pierwiastkiem o działaniu przeciwutleniającym chroni zatem organizm przed procesami starzenia, wykazuje również działanie ochronne przed nowotworami. Ma również znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania narządów rozrodczych, wchodzi w skład enzymów występujących w czerwonych ciałkach krwi i jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju oraz wzrostu ustroju. Niedobory selenu wywołują takie dolegliwości jak osłabienie mięśni, kardiomiopatie czy zahamowanie wzrostu u dzieci. W rejonach zaś gdzie zawartość selenu w środowisku jest wysoka oraz u osób stosujących zbyt duże dawki suplementów z selenem, zdarzają się przypadku zatrucia selenem (selenozy) objawiające się wypadaniem włosów, paznokci, zmianami skórnymi.

Łosoś zawiera znaczne ilości selenu – w 100 g świeżej ryby znajduje się od 24 do 36 µg pierwiastka, co pokrywa od 44 do 66% dziennego zapotrzebowania na ten składnik dla osoby dorosłej. Selen wpływa na poprawię odporności organizmu oraz chroni krwinki czerwone przed działaniem wolnych rodników.

Wapń, znajdziemy w rybach, które spożywamy razem z ośćmi. Występuje głównie w kościach jednak jest również istotny dla układu nerwowego, mięśniowego, prawidłowej pracy serca, jest niezbędny dla utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne. Przy zbyt małe podaży tego pierwiastka pojawiają się problemy w obrębie układu kostnego (krzywica, osteoporoza, osteomalacja) ale również drgawki, kurcze mięśni czy wybuchy gniewu. Aby wapń mógł być wchłonięty do organizmu konieczna jest obecność witaminy D w organizmie ale również odpowiedni stosunek tego pierwiastka do fosforu (1:1). Jego wchłanianie zmniejsza również obecność fitynianów, szczawianów, błonnika, tłuszczu, a poprawia białka oraz laktozy.

Ryby zawierają także magnez. Jego absorpcja wzrasta podobnie jak w przypadku wapnia  tylko w obecności białka i laktozy, zaś maleje w obecności tłuszczu (ze względu na to, że wytwarzają się mydła magnezowe). Magnez jest istotny dla kości, układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego, i mięśni. Wchodzi także w skład płynów ustrojowych. Bierze udział w przemianach węglowodanów, wapnia, sodu, potasu, fosforu, witaminy C.  Ma znaczące działanie przeciwstresowe oraz przeciwdepresyjne. Jeśli zatem w diecie jet zbyt mało magnezu mogą pojawić się stany depresyjne bądź nadpobudliwość nerwowa oraz bóle lub skurcze mięśni, bolesność kości lub drgawki.
Podaż magnezu w rybach: dorsz 25 mg/100g, halibut 28 mg, łosoś 29 mg/100g, makrela 30 g/100g, sardynka 31 g/100g, tuńczyk 33 g/100g, śledź 24 g/100 g.

 

Źródło: poradnikzdrowie.pl