Łosoś Jurajski źródłem witamin … Dodano 20.10.2018r.

W Łososiu Jurajskim oprócz cennych dla zdrowia pierwiastków znajduje się także wiele witamin istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu…

Ryby są także źródłem witaminy D, której obszarami działania są jelita, nerki, układ kostny. Witamina D, oprócz udziału w procesach metabolicznych kości, bierze także udział w procesach immunologicznych, antykancerogennych, kardioprotekcyjnych. W jelitach pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, w nerkach ich reabsorbcję, a w kościach sprzyja ich wbudowywaniu. Niedobory jej mogą więc wpływać na problemy w obrębie układu kostnego zarówno u dzieci (krzywica) jak też u dorosłych (osteoporoza, osteomalacja).
Jej zawartość w rybach jest zależna od zawartości tłuszczu: dorsz 1 mcg/100g, halibut 5 mcg, łosoś 13 mcg, makrela 5 mcg/100g, sardynka 11 mcg/100g, tuńczyk 7,2 mcg/100g, śledź 19 mcg/100g.  Zjedzenie 100 g świeżej ryby pozwoli na pokrycie dziennego zapotrzebowania na ten składnik w 73 do 87%, w zależności od pochodzenia ryby.

 

Łosoś bogaty jest również w witaminy takie jak A, D. E i B.
Witamina A – odpowiada za dobry wzrok, stan naszej skóry oraz za prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego;
Witamina D – niedobory tej witaminy prowadzą do kruchości i zniekształceń naszego kośćca oraz osłabienia siły mięśni;
Witamina E –inaczej nazwana witaminą młodości, zaliczana jest do grupy przeciwutleniaczy. Najbardziej istotną funkcją jaką spełnia w organizmie jest ochrona przed działaniem wolnych rodników, tym samym opóźniając proces starzenia się naszego organizmu. Właściwość tą zawdzięcza swojej zdolności do przekształcania wolnych rodników w substancje obojętne, które następnie wydalane są z organizmu z moczem. Witamina E odpowiedzialna jest również za sprawne funkcjonowanie mięśni, a jej niedobory zwiększają ryzyko pojawienia się chorób serca oraz całego układu krążenia;

Witamina B – jest to zasadniczo kompleks witamin należącej do tzw. grupy B, a w łososiu znaleźć możemy:

  • Witamina B1 (tiamina) – zwiększa odporność na stres, intensyfikuje metabolizm cukrów. Zwana jest inaczej witaminą układu nerwowego;
  • Witamina B2 (ryboflawina) – odpowiedzialna jest za przemianę materii, niezbędna w metabolizmie białek. Wpływa na funkcje rozrodcze organizmu i jest niezbędna do syntezowania witaminy B6 I PP
  • Witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal) – Witamina B6 reprezentuje szereg substancji, które pełnią w organizmie człowieka szczególną rolę. Głównie chodzi o wytwarzanie w naszym ciele hormonów. Zalecana jest głównie kobietom, które maja nieregularne cykle miesiączkowe. Najważniejszą rolą tej witaminy jest rozkładanie białek do postaci aminokwasów, które mogą zostać przyswojone. Witamina B6 ma również działanie przeciwbólowe.
  • Witamina B12 (cyjanokobalamina) –uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi – jej niedobory prowadzą do niedokrwistości, czyli anemii. Wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zapewniając dobry nastrój, równowagę psychiczną i możliwość koncentracji. Pobudza apetyt. Z jej niedoborami borykają się głównie wegetarianie, anorektycy, alkoholicy oraz osoby starsze nie odżywiające się w sposób prawidłowy.

 

Zawartość wybranych witamin z 100 g świeżego łososia:

Witamina A (µg)12,0 (1%)

Witamina B6 (mg)0,8 (62%)

Witamina B12 (µg)3,2 (133%)

Witamina D3 (µg)13,0 (87%)

Warto też wiedzieć, że podczas wędzenia łosoś traci witaminy z grupy B, co zmniejsza jego wartość żywieniową. Ponadto, dochodzi do strat kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, w tym kwasów omega-3. O wpływie obróbki termicznej na zawartość składników odżywczych w łososiu pisaliśmy już na naszym blogu…

źródło: poradnikzdrowie.pl