Jak nie stracić omega-3 w Łososiu Jurajskim Dodano 19.01.2018r.

O tym dlaczego warto jeść ryby pisaliśmy już wcześniej, a dobroczynność kwasów tuszczowych omega-3 na organizm człowieka opisywaliśmy tutaj …

Jednak zawartość kwasów omega-3 jest największa w surowej rybie. Obróbka termiczna powoduje obniżenie poziomu EPA i DHA w mięsie.

Kwasy tłuszczowe omega-3 to nazwa zbiorcza trzech rodzajów kwasów tłuszczowych nienasyconych:

  • eikozapentaenowego (EPA)
  • dokozaheksaenowego (DHA)
  • α-linolenowego (ALA

Zawartość kwasów omega-3 jest największa w surowej rybie, a obróbka termiczna powoduje obniżenie poziomu EPA i DHA w mięsie. A co zrobić jeśli surowa ryba jest dla Was nie do przyjęcia…

W takim przypadku można wykorzystać jeden z trzech sposobów na łososia:

  1. Włączenie do diety łososia wędzonego na zimno lub wcześniej leżakującego w soli morskiej  – grubo zasypany w głębokim naczyniu, wstawiony do lodówki na minimum 24 h
  2. Marynowanie ryby w kwaśnym soku np. limonkowym lub cytrynowym – w naszych przepisach odnajdziecie pikantne Ceviche na sałatce z buraczków,
  3. Gotowanie ryby w wodzie lub na parze,
  4. Przyrządzanie ryby bez dostępu powietrza w niskiej temperaturze metodą sous vide,
  5. Pieczenie ryby bez dodatku tłuszczu w niskiej temperaturze.

Wszystkie wymienione wyżej opcje nie degradują EPA i DHA zawartych w rybach w takim stopniu jak grillowanie, smażenie czy frytowanie. W artykule znajdującym się pod tym LINKEM  odnajdziecie szczegółowe informacje odnośnie wpływu obróbki cieplnej na zawartość kwasów omega-3.